سبد خرید خالیست

طراحی داخلی شرکت حمل و نقل سما مروارید آسیا
طراحی و اجرا : مهران حسن زاده

b1 b2 b3 b4 3 6

۱۰ نکته در طراحی محل کار برای افزایش خلاقیت و بهره‌ وری کارکنان

 

۱. فضایی راحت را برای کارکنان مهیا کنید

 

به کارمندان خود اجازه دهید موارد شخصی خود و حتی عکس‌های خانوادگی را به سر کار بیاورند، این موارد هزینه‌ای برای شما در برنخواهند داشت، اما مزایای آن را به سرعت خواهید دید. این موارد شخصی نه تنها دفتر کار کارکنان را از حالتی خسته کننده بیرون می‌آورد، بلکه به شما اجازه می‌دهند یک جامعه کوچک را در محل کار تشکیل دهید. کاسکه می‌گوید: «اینگونه افراد بسیار طبیعی‌تر رفتار می‌کنند که البته برای خلاقیت بیشتر و نوآوری مفید و موثر است. زمانی که شما روابطی بر اساس اعتماد و راحتی بسازید، افراد شما نیز برای شما ریسک خواهند کرد»

۲. بگذارید افراد خودشان شیوه خلاق بودن را انتخاب کنند

 

اجازه دهید تیم شما آن موارد شخصی که دوست دارند را انتخاب کنند، ماگ‌های قهوه بر روی میز را خودشان انتخاب کنند و در یک کلام بتوانند راه و شیوه خلاق بودن را خودشان برگزینند. «برخی با مداد رنگی، بعضی‌ها با کامپیوتر و کسانی هستند که حتما باید بایستند و بر روی دیوار نقش بکشند تا خلاقیت خود را بروز دهند. اگر به اتاق کنفرانس بروید و در آن تخته وایت‌بردی وجود داشت باشد، افرادی هستند که ناچارا مجبور می‌شوند هیچ چیزی را بر روی تخته ننویسند و به صحبت خود ادامه دهند. آن‌ها شاید با دست خط خود راحت نیستند یا تصوری که از اندام و تیپ خود دارند را مناسب نمی‌دانند، یا اینکه اصلا دوست ندارند به افراد در حال تماشا پشت کنند. اما اگر کاغذی را بر روی میز بگذارید، آن‌ها به سرعت شروع به کشیدن آن چیزی که در ذهن دارند، خواهند کرد.»

۳. قانون یک نفر برابر است با یک میز را فراموش کنید

 

آیا فکر می‌کنید برای هر کدام از اعضای تیم یک میز نیاز دارید؟ تجدید نظر کنید. کاسکه می‌گوید تکنولوژی موبایل این ایده را منزوی کرده است که البته خبر بسیار خوبی برای مدیرانی است که دست و دل باز نیستند یا اینکه به فضای بیشتری برای خلاقیت نیاز دارند. «بخشی از هزینه‌های شرکت یا سازمان برای این فرض است که هر فرد باید یک میز داشته باشد، اما زمانی که کار‌ها با تلفن همراه انجام شود و افراد دائم مشغول صحبت کردن هستند و به جاهای مختلف می‌روند، به راستی چند عدد از آن میز‌ها همچنان کارآمد می‌مانند؟ نه خیلی» وی می‌گوید در تجربه کاری خود به این نتیجه رسیده که تا ۶۰ درصد میز‌ها باید مرخص شوند.

۴. منطقه‌ بندی شهری را رعایت کنید!

 

آیا به نقشه شهر خود دقت کرده‌اید؟ «شبیه به یک شهر زیبا و خوب یا یک رستوران، در دفتر کار نیز ناحیه و منطقه‌های خاص داشته باشید. برای مثال اگر من بخواهم کمی بلند شوم و قدمی بزنم، در آشپزخانه خواهم ایستاد زیرا هر کسی به آن‌جا می‌آید و به گفتگو مشغول می‌شود. اگر کمی محیط خصوصی لازم داشته باشم، دو مبل که در کنار یکدیگر هستند را انتخاب خواهم کرد. این موضوع دو نتیجه دارد، هم فضای باز و راحتی ایجاد می‌شود و هم تعامل افراد در سر کار زیاد می‌شود و بالاخره حق انتخابی برای راحت بودن و استراحت نیز دارند.» یک شهر عالی، شهری با ناحیه بندی‌های مشخص است، چرا یک محل کار نباید بخش بندی شده باشد؟

۵. مانع از شلوغی در محل کار شوید

 

فرض کنید با همسر خود به یک رستوران رفته‌اید و یک زوج دیگر از راه برسند و دقیقا در کنار شما بنشینند، برای صحبت کردن با یکدیگر چکار خواهید کرد؟ صدای خود را پایین می‌آورید تا اینکه رستوران شلوغ و پر سر و صدا شود تا بدین وسیله حریم شخصی پیدا کنید و به صحبت خود ادامه دهید. محل کار نیز اینچنین است. اگر مقدار زیادی انرژی و افراد مختلف را در یک محل کوچک رها کنید، هر کسی خود را آزاد می‌بینید که به صحبت کردن و تعامل مشغول شود، چرا که آن صدای پس‌زمینه زیاد به آن‌ها همان حریم خصوصی لازم را می‌دهد.

۶. در محل‌های متمرکز تصمیم‌های آگاهانه اتخاذ کنید

 

سر و صدای زیاد برای همکاری و شلوغ کاری در محل کار بسیار عالی است. اما اگر کسی به کمی خلوت و تفکر نیاز داشته باشد یا اینکه بخواهد برای چند ساعت متمرکز باشد، کاسکه معتقد است صاحبان کسب و کار‌های کوچک دو راه پیش رو دارند که البته در هر دو می‌توانند موفق عمل کنند: «یا باید محیطی را فراهم کنند که افراد نیازمند به تفکر و تمرکز به آنجا بروند و همه بدانند که نباید برای آن‌ها مزاحمت ایجاد کنند یا اینکه کارمندان با این مسئله کنار بیایند که برای فکر کردن و تمرکز بهتر است از محیط کار خارج شوند و در جای دیگری به آن بپردازند.»

۷. با چیز‌هایی که دوست دارید فضای مختص خود را مشخص کنید

 

از برند و فرهنگی که دوست دارید از طریق اشیائی که شما را به یاد آن‌ها می‌اندازه استفاده کنید. شاید عکس اسطوره دوست داشتنی شما یا یادگاری از یک دوست یا هر چیز دیگری بتواند شما را به روحیه‌ای که دوست دارید نزدیک کند. یا حتی می‌توانید از چیز‌هایی که خودتان ساخته‌اید در محل کار نگهداری کنید.

۸. هیچوقت عجله نکنید!

 

بسیار سخت است که از یک کار استارت‌آپ بتوانید یک دفتر کار تهیه کنید و خود را آماده مدیریت آن کنید. اما شما چگونه متوجه می‌شوید که اکنون آماده هستید تا دفتر کار خود را راه‌اندازی کنید؟ کاسکه می‌گوید در ابتدا سعی کنید به ثبات برسید. تاکنون و در مدت یک، دو یا سه سال چقدر از بیزینس خود اطلاعات کسب کرده‌اید و خبر دارید؟ در درجه دوم از خود سوال کنید، فرهنگ و هویت شما در کارتان چقدر مهم است؟ بسیاری از کسب و کار‌ها همین که به هدف خود می‌رسند و بخشی از شبکه اجتماعی بزرگ می‌شوند دیگر نمی‌توانند مفید باشند زیرا نیاز به هویت خود پیدا می‌کنند در حالی که آن را از دست داده‌اند.

۹. انسان شناس باشید!

 

چگونه بهترین محیط را برای تیم خود انتخاب می‌کنید؟ سوال کردن از آن‌ها و دائم نگاه کردن به رفتار آن‌ها را فراموش کنید. «مشکلی که در سوال کردن از کارکنان پیش می‌آید این است که آن‌ها از همه گزینه‌های موجود مطلع نیستند و نمی‌توانند بهترین جواب را به شما دهند پس باید خودتان زودتر از آن‌ها بتوانید بهترین شرایط را فراهم کنید.»

۱۰. درخت و سبزه، بازی و سرگرمی

 

اضافه کردن گیاه و مواد طبیعی یا درخت‌های زیبا، خرج زیادی نباید داشته باشد، اما تاثیری که در سلامتی و روحیه کارکنان خواهد داشت بسیار زیاد است. در مواقع خستگی و نیاز به استراحت یک میز پینگ پنگ در محل کار می‌تواند روح و روان انسان را شاد کند و شادبابی را دوباره به حالت اول بازگرداند.

سبد خرید خالیست
مشخصات
  • نظرات: 0

  • شناسه: 13728

  • عنوان

    توضیحات

  • ۱۷ مهر, ۱۴۰۳ ۶:۲۳ بعد از ظهر

حامی برنامه جهانی غذا

حامی موسسه محک