logo 1 - ۱۵۰ ایده ی نما رومی و کلاسیک اجرا شده (به همراه فایل کیفیت اصلی)

پشتیبانی تلگرام : dpls_support@

۱۵۰ ایده ی نما رومی و کلاسیک اجرا شده (به همراه فایل کیفیت اصلی)

نما رومی و کلاسیک

نما رومی و کلاسیک یکی از متداولترین سبک های طراحی نمای ساختمان است که در حال حاضر در کشورمان بسیار رواج یافته است. نمای رومی بر مبنای پوشش تمام و یا بخش اعظمی از نمای ساختمان با سنگ تراورتن ایجاد شده است. اولین تصور و برداشت شما از یک ساختمان چیست؟ مطمعناً نمای آن ساختمان است.

نما رومی و کلاسیک – نمای خارجی ساختمان در بحث دکوراسیون منزل از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، نمای رومی که به نمای کلاسیک هم شناخته می شود به دلیل داشتن شاخصه های زیبایی متعدد، افراد زیادی را به خود جذب می کند. نمای رومیبه خاطر معماری تقریباً پیچیده و استفاده از سنگ های مختلف تراورتن به گونه ای در تصور عموم، مخصوص ساختمان طبقه مرفه جامعه نقش یافته لذا طراحی به سبک نمای رومی مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته است.

از منظر جامعه شناسان ساختمانهای با نمای رومی به عنوان پاسخی به نیاز جامعه در سندروم کاخ نشینی و تجمل گرایی ایجاد شده است که در تضاد با سبک معماری اسلامی می باشد. ( وبسایت دیجی سنگ)

در ادامه نمونه های اجرا شده از نماهای رومی و کلاسیک را خواهید دید

با تمام انتقاداتی که بر طراحی نمای رومی شده است که بسیاری از آنها نیز نا روا است اما باید بپذیریم که ساختمان های با نمای رومی جلوه شهر را از یکنواختی در آورده و به آن تازگی و زیبایی خاصی بخشیده اند. نمای رومی به دلیل طراحی منحصر به فرد خود بر هر رهگذری تاثیر گذار می باشد. منتقدین استفاده از معماری متناسب با فرهنگ ایران زمین را رواتر از پیروی از سبک رم باستان می دانند. اما واقعیت این است که سبک طراحی نمای رومی در واقع فقط مختص به رم باستان نمی شود، بلکه سیر عظیمی از تاریخ معماری را در بر می گیرد که شامل ایران باستان نیز می باشد بالاخص که استفاده مکرر از الگوی کتیبه های تخت جمشید و سرستونهای زیبای آن، در طراحی نماهای رومی زیبایی این سبک را صد چندان می کند. ( وبسایت دیجی سنگ ) – نما رومی و کلاسیک

دلایل رواج نمای کلاسیک:

  1. ریشه‌های فرهنگی:

با توجه به تغییرات سبک زندگی مردم و بررسی روند تمایل مردم و پیمانکاران به داشتن نما رومی و کلاسیک ، می‌توان به رواج تجمل‌گرایی زندگی امروزه‌ی مردم پی برد.  درواقع هرچه تزئینات و جزئیات نما، طراحی داخلی و خارجی ساختمان بیشتر باشد نشانگر تمایل مردم به تجمل‌گرایی است.

جامعه شناسان بر این باورند که نمای  کلاسیک یا رومی پاسخی به نیاز سندروم کاخ‌نشینی مردم است که این در تضاد با معماری اسلامی و معماری ایرانی است.

نکته‌ی ارزشمندی که ارزش اشاره دارد این است که در طراحی‌های سبک معماری اسلامی و ایرانی،  توجه طراحان به روح انسانی است به صورتی که تمامی تناسبات و جزئیات در راستای آرامش بخشی به روح انسان است این در حالی است نمای کلاسیک یا رومی بدون در نظر گرفتن روح انسانی و درنهایت صلبیت  طراحی می‌شود که تداوم این سبک، عامل القای خشونت اجتماعی در جامعه خواهد بود،

چراکه دیدن هرروز نماهای کلاسیک یا رومی، تداعی‌کننده دوران سلطنتی روم باستان و نظامی بودن آن است. نما رومی و کلاسیک

  1. احساس مرفه بودن:

گرایش مردم و پیمانکاران به نمای کلاسیک یا رومی از وقتی آغاز شد که ساختمان‌های کلاسیک یا رومی با بیشترین قیمت در شهرهای مختلف مخصوصاً تهران به فروش رسید و این باعث شد که افراد ثروتمند برای به رخ کشیدن دارایی‌هایشان به ساخت نماهای کلاسیک یا رومی پرداختند، این روند محدود به مناطق بالای شهر تهران نشد و مردم قشر متوسط نیز درگیر این رقابت بی‌اساس شدند.

  1. در دسترس بودن مصالح:

از عوامل دیگر گسترش نمای کلاسیک یا رومی باید به در دسترس بودن مصالح آن اشاره کرد. درواقع کشف معادن سنگ به‌خصوص سنگ تراورتن باعث شد مصالح موردنیاز این نما به‌راحتی خریداری شود و به مصرف برسد. از طرفی افزایش کشف معادن سنگ باعث کاهش قیمت سنگ در بازار شد و این تمایل مردم را به نمای کلاسیک یا رومی افزایش داد.

  1. شاخص سازی  ساختمان:

همان‌طور که میدانیم  اولین عامل تأثیرگذار بر مخاطب ساختمان، نمای خارجی آن است پس برای جذب مخاطب می‌توان از طریق شاخص سازی نمای ساختمان اقدام کرد. نمای کلاسیک یا رومی پاسخ مناسبی برای متفاوت کردن ساختمان نسبت به دیگر بناهاست. تناسبات و نظم موجود در طراحی نمای کلاسیک یا رومی دلیل زیبا شدن این نوع نما است. ( وبسایت آرین کاوش )

پرطرفدارها : دانلود مجموعه بزرگ آبجکت های نما رومی و کلاسیک ۳Ds Max

طراحی نما رومی و کلاسیک :

جایگاه طراحی نما بر همگان مشخص است. همان‌طور که میدانید نما و طراحی اصولی آن از مهم‌ترین مواردی است که در ساختمان‌ها باید توسط متخصصین مربوطه انجام شود.

در طراحی نمای کلاسیک یا رومی  علاوه بر تمامی مواردی که در طراحی نما به‌صورت کلی  در نظر گرفته می‌شود باید به یک سری موارد اضافه‌تری همچون تناسبات میان اجزای به‌کاررفته در نمای کلاسیک توجه کرد.

برای طراحی نمای کلاسیک از یک سری حجم‌ها و المان‌های از پیش‌ساخته شده استفاده می‌شود که هرکدام از آن‌ها با توجه به حجم کلی ساختمان دارای مشخصات ابعادی خاصی هستند. در ادامه به معرفی برخی از المان‌های رایج نمای کلاسیک می‌پردازیم:

۱-ستون‌های کوتاه تزئینی

۲-استفاده از ستون‌های با سطح مقطع دایره به‌جای چندضلعی

۳-سرستون‌ها و کله‌گاوی‌ها

۴-قوس‌های بزرگ همراه با  نقشه‌های ظریف برجسته

۵- انواع کتیبه، گلویی‌ها، هلال، قاب پنجره – نما رومی و کلاسیک

استفاده از المان‌ها ارتباط مستقیم با میزان بودجه سازنده دارد. به‌عبارت‌دیگر هرچه بودجه ساخت کمتر باشد تعداد المان‌های استفاده‌شده کمتر خواهد بود.

نکته‌ی دیگری که در طراحی و اجرای این نوع نما باید مدنظر قرارداد، متناسب بودن المان‌های به‌کاررفته است درواقع ابعاد المان‌های به‌کاررفته، با توجه به ویژگی‌های ابعادی ساختمان تغییر خواهد کرد.

درنتیجه نمای کلاسیک یک نمای منحصربه‌فرد است. به همین دلیل نمی‌توان نمای ساختمان‌های مختلف را کپی‌برداری کرد. ( وبسایت آرین کاوش )

پرطرفدارها : دانلود مجموعه بزرگ آبجکت های نما رومی و کلاسیک ۳Ds Max

[koda_latest_posts columns=”4″ taxonomies=”384″]
مهران حسن زاده

مهران هستم ! کارشناس ارشد معماری از دانشگاه کوثر قزوین ، حدود 9 ساله که به صورت حرفه ای در حوزه طراحی معماری و گرافیک فعالیت دارم ، این وبسایت رو با گرایش "گرافیک معماری" راه اندازی کردم. تهیه کننده و گوینده ی مستند شکوه معماری هستم و علاقمند به تمام هنرهای جهان! من معتقدم که تک به تک ما دارای یک استعداد منحصر به فرد هستیم و اگر در خودمون پیداش کنیم، میتونیم یک دنیا رو تغییر بدیم! حتی در سخت ترین شرایط ...

حتما ببینید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: