logo 1 - زاها حدید برنده مدال سلطنتی Riba 2016 !

پشتیبانی تلگرام : dpls_support@

زاها حدید برنده مدال سلطنتی Riba 2016 !

دسته بندی :مقالات 3 مهر 1394 مهران حسن زاده 2015
Zaha Hadid 43030.XL  - زاها حدید برنده مدال سلطنتی Riba 2016 !

دیزاین پلاس : Royal Institute of British Architects یا مدال ریبا،در طول تاریخ از طرف ملکه انگلستان به افتخارات معماری و تاثیر گذارترین های عرصه معماری در انگلیس ، اهدا می شود. زاها حدید موفق شد به عنوان اولین زن جهان مدال پر افتخار سلطنتی Riba را از ملکه انگلیس دریافت کند. البته قبل از این دو زن دیگر موفق به دریافت این مدال شده بودند اما فقط بعنوان دستیار در کنار همسرانشان، یا به عبارتی این مدال را به صورت مشترک بین خود و همسران خود دریافت کرده بودند (خانم شیلا ادانل در سال ۲۰۱۵ ، و خانم ایمز در سال ۱۹۷۹)

از جمله کسانی که بعنوان تاثیرگذار ترین ها در پیشرفت عرصه معماری موفق به دریافت این مدال طلا شده اند : فرانک گری (۲۰۰۰)، لرد نورمن فاستر،  تیمز بانک (۱۹۸۳)، لودویگ میس ون در روهه (۱۹۵۹)، لوکوربوزیه (۱۹۵۳)، و فرانک لوید رایت (۱۹۴۱). و اکنون نام این بزرگان معماری به دیوار سنگ مرمر در مقر RIBA در لندن حک شده است.

2 288x300 - زاها حدید برنده مدال سلطنتی Riba 2016 !

جین دانکن ، رئیس کمیته انتخاب فرد لایق مدال Riba گفته است ، زاها حدید یک نیروی توانمند و در سطح جهانی و فردی با نفوذ در معماری است. بسیار تجربی، دقیق و سخت، کار خود را از ساختمان به مبلمان، کفش و اتومبیل، کاملا بر طبق سلیقه یبرند ها و سلایق مردم در سراسر جهان است.

 

زاها حدید در طی این مراسم گفت: «اکنون ما معماران زن نشان دادیم که میتوانیم جزو برجسته ترین های زمان باشیم. این بدان معنی نیست که راه آسانی را پیمودیم ، گاهی اوقات با چالش های بسیار زیادی روبرو شدیم که همین امر باعث شد که با تغییر فوق العاده ای در سالهای اخیر در کارها و در خودمان مواجه شویم. این پیشرفت ادامه خواهد داشت. این مدال و این به رسمیت شناختن یک افتخار برای من و کارهای من است اما هنوز به همان اندازه برای مشتریان خود ارزش قائل خواهیم بود و همیشه کار با کسانی که دید متفاوت و غرور مدنی دارند بسیار هیجان انگیز است.»

وی ادامه داد : « بخشی از وظیفه ی معماری ، ایجاد احساس خوب در مردم است .چیزی که برای معماران امروز باید مهم و در اولویت باشد معماری فضاهای عمومیست ، پس به مدرسه ها یا محل کار و دیگر فضاهای عمومی باید یک سری استاندارد ها را بالا ببریم تا بازدهی در این فضاهای پر رفت و آمد بیشتر و موثر تر باشد پس در حال حاضر رسیدگی به این مسائل امری حیاطی است.

31 200x300 - زاها حدید برنده مدال سلطنتی Riba 2016 !

زها حدید ملیتی عراقی-بریتانیایی دارد و در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمد. مدرک ریاضیات خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری لندن (AA) راهی لندن شد. او بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه با استاد اسبق خویش رم کولهاس در دفتر معماری «OMA» به کار مشغول شد و در سال ۱۹۷۷ عضوی از آن شد. در سال ۱۹۸۰ دفتر مستقل خود را در لندن ایجاد کرد و در همان سال‌ها در مدرسه معماری (AA) به تدریس مشغول بود.

برخی پروژه‌های معماری زاها حدید

پرشگاه اسکی برگیسل دراینسبروک اتریش، از کارهای زها حدید

  • مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
  • ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
  • ساختمان مرکزی ب‌ام‌و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
  • ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبروک، اتریش
  • مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
  • سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبروک، اتریش
  • ایستگاه آتش‌نشانی ویترا (۱۹۹۴)، ویل ام راین، آلمان
  • هتل آپارتمان ۵ ستاره پاسارگاد فرشته(۲۰۱۱–۲۰۱۷)، تهران، ایران
  • 12 300x152 - زاها حدید برنده مدال سلطنتی Riba 2016 !

ترجمه : مهران حسن زاده

 

مطالب مرتبط : نگاهی به ۵ مورد از برترین شاهکار های معماری زاها حدید

 

 

مهران حسن زاده

مهران هستم ! کارشناس ارشد معماری از دانشگاه کوثر قزوین ، حدود 9 ساله که به صورت حرفه ای در حوزه طراحی معماری و گرافیک فعالیت دارم ، این وبسایت رو با گرایش "گرافیک معماری" راه اندازی کردم. تهیه کننده و گوینده ی مستند شکوه معماری هستم و علاقمند به تمام هنرهای جهان! من معتقدم که تک به تک ما دارای یک استعداد منحصر به فرد هستیم و اگر در خودمون پیداش کنیم، میتونیم یک دنیا رو تغییر بدیم! حتی در سخت ترین شرایط ...

حتما ببینید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: